Monday 21 February 2011

History

History/sejarah? selalu, ini menjadi satu subjek yang paling membosankan dan paling tidak menarik. Sebenarnya, saya sendiri pun tak suka sejarah disebabkan kebosanannya :D. Sejarah menceritakan kisah yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sejarah penting sebab, ia dapat menjadikan kita sebagai manusia menjadi lebih maju. jika tiada sejarah, tiadalah nak wujud segala kemodenan yang wujud sekarang.

Manusia yang benar³ memahami sejarah, adalah sebenarnya³ orang yang clever. Sebab apa? sebab dia memahami apa yang menyebabkan segala apa yang ada sekarang berlaku. HAHA. Ini serius, jika kita faham sejarah and embrace it. Kita akan tahu apa yang kita buat. Sebenarnya, sejarah ni tak la membosankan. JIKA, orang yang mengajarnya adalah orang yang betul² memahami sejarah. Yang membezakan sama ada sejarah ini bosan atau tidak adalah cara penyampaiannya. Jika ia disampaikan dengan betul, maka senanglah untuk kita memahaminya.

Memang tak dinafikan, kalau dekat sekolah, budak² semua tak suka sejarah. Tapi perkara ini boleh jadi intresting jika ia disampaikan dengan cara yang lebih kelakar dan seronok. Jangan stress la belajar binatang sejarah ni, kalau stress lagi tak paham. Lagi seronok kalau tengok History Channel, sebab kita boleh tengok secara visual sejarah manusia zaman dahulu.

Cubalah suka sejarah ni, sebab ia boleh buat kita lebih bijaksana dan pandai sentiasa :D. HAHA


ok cheers! 

No comments:

Post a Comment